Waarom zitten studiemomenten van team soms dicht op elkaar gepland?
In een schooljaar hebben we meerdere momenten dat de kinderen vrij zijn in verband met een studiemoment van het team. Bij de planning houden we rekening met een goede spreiding over het jaar, en verschillende werkdagen van de week.
Maar dat kan niet altijd. Sommige momenten moeten in een bepaalde week omdat dat in de jaarcyclus van Handelingsgerecht werken en Opbrengstgericht werken zo uitkomt. Een dag vlak na de afname van alle halfjaarlijkse cito's is bijvoorbeeld een logisch moment.
Verder hebben we ook te maken met trainers of sprekers die we extern inhuren. Vaak hebben dit soort deskundigen een volle agenda en is de door ons gewenste dag/datum is niet beschikbaar. Dan moeten wij als school blij zijn dat er voor ons ruimte gemaakt kan worden. Op zo’n moment kan het gebeuren dat kinderen vrij snel op elkaar een dag(deel) vrij zijn.
Wat doet 't Schrijvertje met de Pieten-discussie
We merken niet dat de discussie speelt bij ons. Maar we willen best meebewegen in het geleidelijk aanpassen van ‘Piet’. Het feest moet voor iedereen leuk zijn en we willen niemand kwetsen. Oorringen etc gebruikten we toch al niet meer, we hadden dit jaar nieuwe pruiken nodig en hebben nu bijvoorbeeld een pruik met vlechtjes gekocht. Qua liedjes zijn we niet van plan om veel te veranderen, en als het in het verhaal wat we er als school van maken zou passen, zou een blauwe of groene Piet prima welkom zijn.
Misschien nog wel belangrijker vinden wij als school hoe we omgaan met 'het geloven' in de Sint. Het geloven in het bestaan van deze oude Spaanse bisschop heeft veel raakvlakken met het geloven in God. Veel van zijn eigenschappen en die van zijn knecht Piet lijken op die van de Here God. Sint zou alles van je weten, hij zou je overal kunnen zien. Sint zou belonen, en Piet zou straffen.
Kinderen geloven het als een volwassene dat zegt. En het is makkelijker om in Sinterklaas te geloven dan in God, want Sinterklaas kun je zien. Wanneer ouders op een gegeven moment vertellen dat Sinterklaas niet bestaat kán dat bij kinderen ook twijfel zaaien over het bestaan van God. Het Kerstfeest wat we vieren, (Jezus is geboren!) is op onze school toch echt een feest van een heel ander niveau.
Daarnaast vinden we het, vooral bij jonge kinderen die het verschil tussen fantasie en werkelijkheid niet kunnen zien, belangrijk om angst, spanning en rituelen niet te groot te maken.
Tegelijk is het sinterklaasfeest ook een geweldig feest, waarbij volwassenen en kinderen een spel naspelen van een mens die eeuwen geleden heeft geleefd. Een verkleedfeest met grapjes en geheimzinnigheid. Een feest van geven en elkaar soms lekker te pakken nemen. Zò willen we er op school mee omgaan: het is niet echt, maar wel leuk om het spel mee te spelen. Wat ons betreft kun je als ouders ook rustig vertellen dat Sinterklaas en zijn pieten verklede mensen zijn. Voor kinderen maakt dat niets uit is onze ervaring. Als ze hem zien op televisie en 'in het echt', is het realistisch genoeg.
Andere scholen hebben soms andere vakanties. Hoe worden de vakanties vastgesteld.
De data voor de zomervakantie, kerstvakantie en meivakantie liggen vast, scholen moeten zich aan de data van hun regio houden. De andere vakanties en vrije dagen zijn vrij in te plannen, waarbij je als school moet zorgen dat je wel genoeg lesuren maakt. Elke school maakt daar eigen keuzes in. We gaan niet ' turven' hoeveel ouders belang hebben bij variant A of B. Net zoals we ook niet gaan ' turven' wat leerkrachten zouden willen. We wegen af wat voor onze leerlingen en voor onze eigen school de beste optie is, hierbij speelt verdeling van aantal weken tussen vakanties ook mee. Zo maken alle scholen (PO en VO) wisselende keuzes in en buiten Apeldoorn.
Qua indeling hoort Apeldoorn bij vakantieregio Midden. Dat kan wel eens lastig zijn als oudere kinderen uit een gezin in Arnhem (Zuid) of Zwolle (Noord) naar het gereformeerd voortgezet onderwijs gaan. Gelukkig heeft Midden niet vaak 'alleen vakantie'. Dit is meestal tegelijk met Zuid of met Noord. Het kan dus wel eens afwijken, maar we haken regelmatig aan bij de 2 andere regio's.
Hoe werkt het ouderportaal van Parnassys?
In het ouderportaal van ons leerlingvolgsysteem Parnassys kunt u informatie over uw kind(eren) inkijken. Onder andere de cito-resultaten en het rapport, en gegevens van klasgenoten en leerkrachten zijn digitaal beschikbaar. Ook de gespreksverslagen die leerkrachten na elke spreekavond maken zijn in te zien. Wilt u (adres)wijzigingen doorgeven of bent u de inloggegevens kwijt: dan kunt u dit doorgeven aan m.bakker@tschrijvertje.nl
Waarom moeten kinderen hun schoenen uit doen in de klas?
Iedere dag genieten we van buitenspelen op ons groene plein. Een nadeel hiervan is ( naast de vieze was die u thuis te verwerken krijgt 😉 dat er heel veel zand en modder de school in gelopen wordt. De lokalen en de materialen worden zo erg vies.
Om die reden is in schooljaar 2016-2017 een experiment gedaan met schoenen uit doen. We merken al gauw dat kinderen er snel helemaal aan gewend waren. Je komt binnen, je zet je schoenen neer, je pakt je sloffen/slippers/crocs/gympen of je gaat op je sokken de klas in.
En wat levert het op?
We merken dat de lokalen écht veel schoner bleven. Maar dat was niet alles. Ook de wc's blijven veel schoner. Op één of andere manier deed iedereen veel beter z'n best om de vloer droog te houden. En dat was ook een voordeel! Daarom is besloten om na de renovatie in alle groepen zo te gaan werken. Leren en spelen op 't Schrijvertje: dat doe je op je sloffen (of je crocs/gympen/sokken/slippers).
Hoe is de schoonmaak geregeld in school?
Per januari 2014 een nieuw schoonmaakprogramma ingevoerd waarbij alle lokalen wekelijks een beurt krijgen ipv tweewekelijks. Daarnaast wordt alle sanitair dagelijks schoongemaakt, en worden alle gangen en lokalen dagelijks geveegd. Er is regelmatig contact met het bedrijf over de tevredenheid, daarnaast zijn er 4x per jaar inspecties om de kwaliteit te bewaken. Aanvullend maken we met ouders een paar keer per jaar extra schoon. Het gaat dan om de leslokalen, en om de overige ruimtes. De ramen worden daarnaast 2x per jaar gewassen door een glazenwasser, de vloeren worden krijgen jaarlijks een grote onderhoudsbeurt.
Hoe kan het zijn dat er soms geen vervanging te vinden? Doet school daar dan wel genoeg aan?
Er worden heel wat stappen gezet voordat dit besloten wordt. De procedure is ook te vinden in de Schoolgids. Vaak zijn dan dan 5 of meer vervangers gebeld, en is er zo’n samenloop van omstandigheden dat niemand van mijn lijstje, en niemand van Vervangnet beschikbaar is. Dat kan gebeuren. Parttimers hebben op dagen dat ze niet werken ook hun afspraken en verplichtingen (zij werken vaak niet voor niks in deeltijd!) . En IB en directie hebben vaak ook hun werkdagen volgepland. Zomaar voor de klas wil dan niet altijd. Als gereformeerde school hebben we daarnaast ook onze formele eisen die we aan invallers stellen. En als dan door meerdere scholen tegelijk aan invallers wordt getrokken, is de invalpool een keer leeg. Er wordt dan een zorgvuldige afweging gemaakt, en het kán gebeuren dat er op een gegeven moment dan geen inval beschikbaar is. In de Schoolgids vragen we ouders dan ook om hierop voorbereid te zijn en op één of andere manier hier zelf een vangnet voor te hebben. Net zoals het in de winter kán gebeuren dat de verwarming kapot is, en we wegens overmacht genoodzaakt zijn de school te sluiten.